donderdag 18 maart 2010

Fia gt tuning

Over een paar dagen zal de 2de race van de fia gt-32 series plaatsvinden in Kampen bij Speedtrack, er wordt gereden op een 4 lanes fleishman baan. Het is een zeer uitdagende layout, een beetje mickey-mouse achtig. Niet bepaalt vloeiend maar dat maakt het dan ook een van de lastigere banen dit seizoen. Net als vorig seizoen rij ik er met de mosler, alleen nu niet meer met de ninco maar de nsr.

Vandaag heb ik opnieuw even wat tijd besteed aan deze auto, ook al was ik zeker niet ontevreden over mijn resultaat in Diepenbeek. Maar ik weet dat het beter kan, en natuurlijk moet je hem op een ninco baan wat losser hebben dan op een strakke plastic baan. Om te beginnen is hij helemaal uit elkaar gegaan en is hij recht gemaakt en zijn de bramen op het chassis verwijderd, nu weet ik dus ook waarom dat de motormount nooit goed heeft kunnen bewegen.
Daarna is hij weer in elkaar gezet en heb ik zoals je op de foto hierboven ziet een lolly stokje tussen de voorwielen gezet, waarom? Nou dan kunnen de kabels de vooras niet meer storen als hij gewoon wil draaien. Of het zal schelen, ik ben bijna 100% zeker van wel. Ook is er een stukje lood in de motormount beland want er wordt namenlijk met siliconen gereden in Kampen en dan moet je het lood theoretisch gezien wat meer naar achteren leggen voor de grip.
Zoals je op foto hierboven kunt zien zijn de bandjes conisch geslepen, dat heeft Mario voor mij gedaan met zijn hudy bankje en ik denk dat dit ook weer heel wat zal schelen. Daarna zijn de bandjes natuurlijk gelakt geworden waardoor ze helemaal geen grip meer hebbe. Nog minder dan zero grips of low profile. Wat je hier ook goed ziet is dat de kabels het stokje gewoon kunnen raken zonder het draaien te belemmeren.
En uiteindelijk heb ik de splitter er toch op geplakt, dit zorgt voor een iets lager zwaartepunt maar vooral voor meer stevigheid voor. De auto ligt best hoog, ik schat zo rond de 1.8mm en dat waar 1.2mm is toegestaan. Misschien een punt voor de volgende keer. Als het zondag gaat lukken zal ik jullie meteen mijn behaalde resultaat in Kampen met een (leuk?) verslagje laten weten via mijn blog.

6 opmerkingen:

  1. Wat betreft dat lollystokje, maakt de as nu niet over de volle lengte wrijving tegen de binnenkant van het stokje ipv op 2 puntjes van de kabels?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoals je het zegt zou dat heel goed kunnen, maar de as loopt alsof er kogel lagers in zitten en dat was voorheen echt niet het geval. Ik heb hem net op de zolder geprobeerd en hij is duidelijk sneller.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Over die conische bandjes heb ik ook nog lopen denken, maar een lollystokje om de vooras??
    Laten we hopen op een mooie opkomst en een mooie race. 'k zie je zaterdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Trouwens Steffer ik denk dat je het fout begrepen had, als de auto de bocht door gaat en een kabel zich dus strakker spant blokkeerde hij de as, dmv het lollystokje gebeurt dat nu niet meer.

    @Simon, ik heb er heel veel zin in!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als de kabels in een bocht aangespannen worden zijn ze te kort neem ik aan...?? En tot nu toe heb ik geleerd de kabels onder de as te laten lopen of is dat al weer achterhaalt?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ze zijn dan niet te kort het is gewoon een andere manier, ik heb het kleine voorstuk waar het schoentje in zit en dan is het niet mogelijk om de kabels onder de as door te laten gaan. Ik ben er in ieder geval heel erg tevreden mee. Ik heb er nu wel een andere kap opzitten de clips van de groenen heb ik net te kort gemaakt. Nieuwe kopen dus.

    BeantwoordenVerwijderen