Op de vrijdag was net als op de zaterdag morgen training, bij de vrijdag kwam men erachter dat het in het bochtige gedeelte veel spanningsverlies was. Hier is meteen wat aan gedaan en na nog wat geklus konden we weer verder met trainen. Voor de reperatie aan de baan reden we 10.3 wat vrij snel was maar na de reperatie gingen wij opeens langzamer en anderen harder.
Maar natuurlijk moet je gewoon door, gelukkig hadden we 2 auto's waardoor we een combinatie van beiden konden opzetten voor een wedstrijd auto. Op het einde van de training vrijdag waren we misschien wel een van de langzaamste, maargoed toch maar even naar onze B&B om zaterdag het maximale eruit te halen.
Op zaterdag morgen begon de training al om 8 uur, wij arriveerden een uurtje later waarna als eerste de auto's open gingen om het een en ander te verander, hier kwam de t-car dus heel erg van pas. Onze tijden gingen alweer wat omlaag en we kregen enigszins vertrouwen in onze geel/blauwe acura. Voor de keuring even alle puntjes op de i zetten en dan maar wachten tot je mag rijden.
Dat wat de eerste echte heat had moeten zijn liep een beetje in de soep, er was slechts 1 stint gereden en toen ging de telling verkeerd. Besloten werd om de 2de startgroep van start te laten gaan en hierna de 1e nogmaals, maar dan helemaal. Hier begon het voor ons, eigenlijk niet wetende hoe de auto het precies zou gaan doen en hoe de teams in onze heat zouden rijden moest ik zelf de eerste stint op baan 6 rijden.
De 1e stint die ik reed ging gewoonweg super, vanaf ronde 1 lag EuroSlotRacing aan kop. En eigenlijk onze hele qualificatie ging super. We hebben de hele wedstrijd op 1 gestaan. Alleen wat we verkeerd deden was het tapen, dit had helemal geen zin maar toch deden we het een aantal keren en de achterste schroef draaide tijdens het rijden er steeds langzaam uit. Leo, hierboven hield alles netjes bij voor een goed overzicht.
Na de 2de startgroep met de toch wel wat grotere namen lagen we nog op een vijfde plaats, hiermee waren we hartstikke tevreden want dit betekende een finale voor ons. En dat voor 3 gasten die 3 keer in hun leven of nog niet eens op ninco hebben gereden. Na de lange dag zijn we wat gaan eten bij een lokale chinees en daarna weer terug naar ons B&B voor alweer de tweede en laatste avond.
Op zondag werden er weer 2 qualificaties verreden. Alleen nu waren de startgroepen andersom ingedeeld. De snellere heat ging dus als eerste van start. Na deze heat stonden we nog maar 7de, we wisten dus wat we moesten doen. Het was zo snel mogelijk rondgaan, maar vooral niet te hard want dan ga je er gewoon heel snel uit. We hadden voor de 2de sessie niets meer aan de auto kunnen doen dus moesten we hem met de kap vast rijden, omdat anders het schroefje eruit draaide, dit is nadelig voor de ligging.
Gelukkig wisten we in onze heat weer redelijk aan kop te gaan, alleen liep de band een paar keer af. Dit zorgde ervoor dat het wel heel spannend zou worden. Het was best lastig, want je kon pas op het einde van een stint zien waar je stond. Uiteindelijk zouden we in totaal weer als vijfde eindigen. Dit betekende dus dat we door naar de finale gingen.
We mochten dus ook 20 minuten aan de auto sleutelen, dit betekende alles goed voorzien van olie en vet. Alles nog een keer vast zetten en de gok nemen om met alleen lood voorin te rijden. Dit bleek goed gegokt. De finale ging super, we hadden nog nooit zulke tijden gereden en we lagen 2de toen 3de en zelfs even een tijdje 1e. Uiteindelijk hebben we, als ik me niet vergis 3 of 4 stints op de 3de plaats gelegen. Slipstream, Eskape en de Weamers volgden. Echter het Weam team wist zich van een laatste plaats naar een tweede plaats te rijden, erg knap.
Voor slipstream was dit best zuur, ze stonden een hele tijd tweede maar het Weam team bleef jagen, Sebastiaan gaf alles wat hij kon op de moeilijke baan 1 en hij moest ook wel echt pushen want de weamers waren gewoon sneller, dit resulteerde in een paar uitvliegers en de Weamers pakte slipstream op een rondje verschil. Wij zakten in de vijfde stint naar de vierde plaats, de plaats waar we ook op eindigden. Veel meer dan we van te voren verwacht hadden.
En hoe mooi de baan er ook uitziet en hoe leuk de auto's ook zijn het rijden op ninco is geen makkie, echt niet. Je moet constant 120% geconcentreerd zijn. Je ziet dan ook veel rode ogen en vermoeide gezichten na de race. En hoe lastig en hobbelig het ook is, ninco trekt mij op de een of andere manier heel erg maar ook weer niet. Zo zal ieder wel zijn ding hebben.
Dan rest mij Guus, Jacqueline, Leo Hans en Jan nog van harte te bedanken. Het was een superweekend. Sommige dingen gingen niet zoals geplanned maar het is een groot evenement dat ook nog eens vrijwillig is opgezet, en de dingen die foutgingen waren ook nog eens dingen waar je eigenlijk vanuit mag gaan dat gewoon werkt. Nogmaals het was super en hartstikke bedankt iedereen die hiervoor gezorgd heeft.
Meer foto's hier.
Mooi verslag Tim, dat moeten spannende races geweest zijn als ik je verslag mag geloven. Leuke foto's ook !
BeantwoordenVerwijderenEen super prestatie van jullie (ik had het wel verwacht) vanaf de eerste dag zag ik jullie als finale kandidaat en dat je dan tussen deze ervaren toppers vierde wordt....super.
BeantwoordenVerwijderenVolgend jaar weer? komen we iets dichter bij. binnenkort hebben we een evaluatie en beginnen we met de plannen voor volgend jaar. Het streven is dan om in het midden van het land iets te zoeken (Utrecht??)
Tim,
BeantwoordenVerwijderenLeuk stukje en leuke foto's maar je begint al met een fout. Je schrijft "maar liefst twaalf teams" wat veronderstelt dat de opkomst groot was. Echter, er konden zich 18 teams inschrijven en "wees er snel bij want vol = vol" (volgens Slottrack). Van deze twaalf teams werden er ongeveer 2 1/2 bemand door rijders van Kampen die ook bij de organisatie betrokken waren...
Dus ik concludeer dat het woord "liefst" misplaatst is en weggelaten had moeten worden om een juist beeld te scheppen.
Groetjes,
Henk
Ps Natuurlijk gefeliciteerd met jullie goede resultaat
Henk
Nou Henk, ik zal maar zo zeggen als ik van alle aanwezigen een euro had gekregen was ik daar heel blij mee geweest m.a.w. 12 team is alsnog best veel. Ik begrijp eigenlijk niet waar je je druk om maakt.
BeantwoordenVerwijderenHarry&Leo dankjewel (: