donderdag 26 augustus 2010

Reynard afstellen op spons

Voor sommigen heel saai, maar ik denk dat de meeste het wel leuk vinden om te lezen:

Neem een oranje hurricane motor van avant slot. Doe daar een 10 tands pinion op, dit pinion kun je van de standaard motor afhalen neem een zwart slot it tandwiel op een slot it as. Zorg dat je voor aluminium velgen hebt met gelakt banden, let op dat de banden niet te klein zijn, de auto moet wel op alle 4 de wielen liggen, hij mag absoluut niet op het SCHOENTJE liggen, hij ligt dan als je het goed hebt op 4 wielen en een heel klein beetje op de slepers, dus niet het schoentje. Dan heb ik de kap een stuk opgeschuurd, gewoon over een stuk schuurpapier(fijn) bewergen, dan ligt de kap net niet op het chassis, dan moet je ringetjes vastlijmen op het chassis, op de achterste twee punten waar de schroeven er doorheen moeten, dan komt de kap net 0.3 tot 0.5 mm hoger waardoor je banden achter breder kunnen zonder dat ze tegen de kap komen. Dan moet je zorgen dat de kap, vooral achter, goed op en neer kan bewegen. Dremel het gaatje waar de ringetjes op liggen nog wat uit zodat de schroeven soepel op en neer kunnen, je kan mb-slot flex chroeven pakken maar ook slot it schroeven waar een stukje schroefdraad op zit en het bovenste gedeelte glad is, dat zorgt er uiteindelijk voor als je de kap erop hebt dat de kap je chassis niet meetrekt, hij blijft als het goed is nergens aan haken. De kap zit bij mijn reynard als volgt: beide schroeven voor een halve tot driekwart slag los en achter minimaal 1.5 slag los. Natuurlijk moet het chassis recht zijn en de verticale speling op de vooras opgeheven zijn. Je kan eventueel de motormount er in lijmen met twee componenten lijm o.i.d. niet nodig maar het kan voor meer zekerheid en strakheid zorgen.

Banden: Procomp 3 je kan de gewone uit het doosje gebruiken maar ook die wat Ton geslepen heeft voor je slot it, hij ligt dan wat lager, let op dat je niet te veel magneetkracht hebt dan. Met de geslepen band heb je minder top en minder acceleratie maar meer magneetkracht van de motor, het is dus even kijken wat beter handelt.

Ik heb achter de vooras 10 gram loos verspreid liggen, tussen die rits en de motor ligt 2.5 gram en dan ligt aan elke kant langs de motor nog eens 3 gram. Naar mijn idee een hele fijne gewichtsverdeling, experimenteren kan je zelf uiteraard ook nog doen, zolang de rest in orde is ben je al een heel eind.

Dan het rijden, het zal anders rijden dan een auto die super lag met pu eronder. Omdat de auto zo strak is en veel grip heeft is het laten rollen heel belangrijk, waar ikzelf met pu echt voor de bocht remde en hem in de bocht oppakte rem ik met de reynard een flink stuk voor de bocht, met weinig rem zodat ik hem voor de bocht nog een klein tikje bij kan geven. Dan is het ff in elke bocht zoeken hoever je gas bij kunt geven, let op doe je dit niet heel geleidelijk dan schiet hij eruit. Dit is heel ff wennen, en ook zeker niet zoals je gewend bent, het is bijna alsof je rijdt met een 1/28 of 1/24 auto. Voor vragen kun je me mailen.
Dit is mijn ervaring hoe je een reynard goed kan krijgen, dit zal heel erg overeenkomen met andere lmp spirit modellen. Koop je er eentje, let er dan goed op dat er een long-can motor in kan.

3 opmerkingen:

  1. Hier worden we nu vrolijk van, de geheimen van het afstellen prijsgeven.

    Top dat je dit verteld, kan ik ook een beetje vergelijken en uitproberen hier thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. YES iemand kunnen helpen, voor vragen kun je me gewoon mailen arnaud, timyoung@home.nl andere mensen ook hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel duidelijke instructies, altijd leuk om te lezen hoe iemand anders het doe en wat overeenkomt met mijn eigen denkwijze.

    1 opmerking
    "Met de geslepen band heb je minder top en minder acceleratie"
    Als je de diameter verkleind zal je auto altijd agressiever worden, dus beter accelereren. minder top is theorie en niet altijd waar want als je met veel magneet rijd zal de agressievere afstelling hem hier makkelijker door trekken.
    Een auto met kleienere wielen is agressiever dus zal hij eerder zijn top bereiken, hoe groter je wielen, hoe kleiner de kans dat je de top kan bereieken op de dan meestal te korte baan.
    iedere auto en baan combinatie heeft zo zijn ideale afstelling want het snelheidsverlies met de kleinere wieldiameter kan je natuurlijk compenseren met de tandwielverhouding.

    door al deze keuzes blijft het zelfs na jaren nog steeds leuk.
    succes met de voorbereidingen en tot volgende maand.

    BeantwoordenVerwijderen