zondag 26 september 2010

1e Megane race een feit

Vanmorgen vroeg ging de wekker rond 04:30 en geloof me ergens denk je, ik ben gek. Maar dat moet ook wel. Samen met Mario richting het mooie circuit van Slipstream gereden. Eenmaal daar moesten we zeker een hele minuut wachten op de "van Altena's" die samen met de andere leden van slipstream voor een prima dag hebben gezorgd.
Rond half 9 waren bijna alle deelnemers al ter plekken. De training begon rond 07:45 en voor mij eindigde die al snel, ik had een fijn systeempje gemaakt zodat ik mijn goed goed kon stellen, alleen die zat te los waardoor een schroef waarmee je regelt eruit draaide. Klein beetje balen moet ik zeggen want hoe hij ging toen die er nog in zat liep hij veel fijner.
Maargoed natuurlijk z.s.m. weer iets er van proberen te maken en weer trainen, want dat is best nodig als je niet heel veel bij slipstream rijdt. Maar het trainen had eigenlijk niet veel zin voor mij, want ik heb de standaard motor er in en die is veel langzamer dan de wedstrijd motoren.
Gelukkig kregen eerst alle rijdes 6x2 minuten rij tijd per baan, een soort van warming up. Hier ging het bij mij grandioos mis. Eerst zat de kap helemaal vast, toen dat was opgelost bleek het schoentje helemaal los te zitten, en dat hoort niet. Maar dit heb ik rustig kunnen verhelpen en was gelukkig op tijd klaar voor de 1e echte heat.
In de warming up bleek al dat Sebastiaan deze dag met gemak op zijn naam zou zetten, die jongen komt gewoon echt van een andere planeet, ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Mijn 1e heat ging niet echt heel goed. Ik had zelf veel last van uitvliegers en zat er niet goed bij en in de enerlaatste stint bleek mijn tandwiel ook nog verlopen.
Dit had ik natuurlijk nog opgelost zodat ik de 2de stint met vertrouwen in de auto kon beginnen. Na het 1e dagdeel stond ik als ik me niet vergis 10de van de 25. Met mijn 10de plaats was ik al heel blij voor mijn eerste race met de megane's, het is toch heel anders dan 1:32 en dan niet zo heel zeer het rijden maar de finetuning. Alles moet echt kloppen, het luitstert zich iets wat nauwer.
Het 2de dagdeel mocht ik in de 3de van de 4 heats beginnen, dus de semi-finale. De strijd in onze heat ging tussen Roy, Stephan en mij. Ik nam de leiding maar gaf deze natuurlijk weer af door een stomme eigen fout. Dan kom ik alweer wat moeilijker terug, maar pakte weer de leiding. Uiteindelijk zou Roy mij in de laatste stint met net iets meer dan 1 rondje verschil pakken. Na ons reden de snelste van de dag en na wat gereken bleek ik in totaal 7de te zijn geworden.
Het was een heel erg toffe en lange dag. En het 1:28 gebeuren spreekt mij heel erg aan. Vooral omdat het voor iedereen echt gelijk is. Ik heb zelf heel close geraced en ik weet zeker dat iedereen wel een leuk gevecht heeft gehad op de baan. Ik zeg tot de EC32 komend weeken in Amsterdam noord, en een hele dikke proficiat aan Sebas. Hij was 1e met 8 ronden verschil op vader Rob.

Voor foto's kun je hier kijken en de totaal uitslag staat hier.

donderdag 23 september 2010

Druk Druk Druk

Zoals ik al zeg druk, druk, druk. Vooral voor de slotracer deze tijd, vorig weekend was de nincocup, komend weekend is mijn eerste 1:28 megane cup bij slipstream, het weekend erna is de EC32 in Amsterdam noor (nog niet zeker of ESR aanwezig zal zijn), dan is een meerdere uurs race met de grote pn-slot auto's bij slotshop en dan is na een weekend rust alweer de 12 uur van Euro Slot Racing.
De meerdere uurs race bij slotshop met de 1:28 bolides is eigenlijk ook nog maar de vraag. Ik zelf wil graag bij ze allemaal zijn. Maar we zullen dus wel zien hoe het loopt. De openklasse die vorige week woensdag is afgerond bij ons op de club heb ik ook mogen winnen, absoluut geen leuke winst, Ron Gerrits had hem eigenlijk moeten hebben.
Hij verloor onderweg een schroefje, hij stond toen drie ronden voor op mij. Hij reed door en ondertusse zei ik dat hij het schroefje beter erin kon doen omdat hij anders afgekeurd zou worden. Alleen bij de open klasse is dit niet het geval, dit wist ik echt niet en was echt van mening dat dat moest.
Dat was dus niet leuk winnen, maar gelukkig heeft Ron gisteren het 1e deel van de ninco modified klasse al overtuigend gewonnen en zal denk ik niemand meer over zijn ronden heen gaan. Mijn ninco race liep in de soep, het trainen ging goed maar waarschijnlijk door een kabelbreuk o.i.d. stopte hij af en toe. Zoals ik al zei, zondag wordt mijn eerste race met mijn megane verreden, hier zal na het weekend ook een verslag van verschijnen.

dinsdag 21 september 2010

Ninco Cup 2010 De wedstrijd

Vrijdag 17 september vertrok team EuroSlotRacing uit limburg richting het noorden om voor de eerste keel deel te gaan nemen aan de ninco cup 2010. Maarliefst 12 teams vanuit het hele land kwamen afgelopen weekend naar het plaatsje Tzummarum hiervoor.
Op de vrijdag was net als op de zaterdag morgen training, bij de vrijdag kwam men erachter dat het in het bochtige gedeelte veel spanningsverlies was. Hier is meteen wat aan gedaan en na nog wat geklus konden we weer verder met trainen. Voor de reperatie aan de baan reden we 10.3 wat vrij snel was maar na de reperatie gingen wij opeens langzamer en anderen harder.
Maar natuurlijk moet je gewoon door, gelukkig hadden we 2 auto's waardoor we een combinatie van beiden konden opzetten voor een wedstrijd auto. Op het einde van de training vrijdag waren we misschien wel een van de langzaamste, maargoed toch maar even naar onze B&B om zaterdag het maximale eruit te halen.
Op zaterdag morgen begon de training al om 8 uur, wij arriveerden een uurtje later waarna als eerste de auto's open gingen om het een en ander te verander, hier kwam de t-car dus heel erg van pas. Onze tijden gingen alweer wat omlaag en we kregen enigszins vertrouwen in onze geel/blauwe acura. Voor de keuring even alle puntjes op de i zetten en dan maar wachten tot je mag rijden.
Dat wat de eerste echte heat had moeten zijn liep een beetje in de soep, er was slechts 1 stint gereden en toen ging de telling verkeerd. Besloten werd om de 2de startgroep van start te laten gaan en hierna de 1e nogmaals, maar dan helemaal. Hier begon het voor ons, eigenlijk niet wetende hoe de auto het precies zou gaan doen en hoe de teams in onze heat zouden rijden moest ik zelf de eerste stint op baan 6 rijden.
De 1e stint die ik reed ging gewoonweg super, vanaf ronde 1 lag EuroSlotRacing aan kop. En eigenlijk onze hele qualificatie ging super. We hebben de hele wedstrijd op 1 gestaan. Alleen wat we verkeerd deden was het tapen, dit had helemal geen zin maar toch deden we het een aantal keren en de achterste schroef draaide tijdens het rijden er steeds langzaam uit. Leo, hierboven hield alles netjes bij voor een goed overzicht.
Na de 2de startgroep met de toch wel wat grotere namen lagen we nog op een vijfde plaats, hiermee waren we hartstikke tevreden want dit betekende een finale voor ons. En dat voor 3 gasten die 3 keer in hun leven of nog niet eens op ninco hebben gereden. Na de lange dag zijn we wat gaan eten bij een lokale chinees en daarna weer terug naar ons B&B voor alweer de tweede en laatste avond.
Op zondag werden er weer 2 qualificaties verreden. Alleen nu waren de startgroepen andersom ingedeeld. De snellere heat ging dus als eerste van start. Na deze heat stonden we nog maar 7de, we wisten dus wat we moesten doen. Het was zo snel mogelijk rondgaan, maar vooral niet te hard want dan ga je er gewoon heel snel uit. We hadden voor de 2de sessie niets meer aan de auto kunnen doen dus moesten we hem met de kap vast rijden, omdat anders het schroefje eruit draaide, dit is nadelig voor de ligging.
Gelukkig wisten we in onze heat weer redelijk aan kop te gaan, alleen liep de band een paar keer af. Dit zorgde ervoor dat het wel heel spannend zou worden. Het was best lastig, want je kon pas op het einde van een stint zien waar je stond. Uiteindelijk zouden we in totaal weer als vijfde eindigen. Dit betekende dus dat we door naar de finale gingen.
We mochten dus ook 20 minuten aan de auto sleutelen, dit betekende alles goed voorzien van olie en vet. Alles nog een keer vast zetten en de gok nemen om met alleen lood voorin te rijden. Dit bleek goed gegokt. De finale ging super, we hadden nog nooit zulke tijden gereden en we lagen 2de toen 3de en zelfs even een tijdje 1e. Uiteindelijk hebben we, als ik me niet vergis 3 of 4 stints op de 3de plaats gelegen. Slipstream, Eskape en de Weamers volgden. Echter het Weam team wist zich van een laatste plaats naar een tweede plaats te rijden, erg knap.
Voor slipstream was dit best zuur, ze stonden een hele tijd tweede maar het Weam team bleef jagen, Sebastiaan gaf alles wat hij kon op de moeilijke baan 1 en hij moest ook wel echt pushen want de weamers waren gewoon sneller, dit resulteerde in een paar uitvliegers en de Weamers pakte slipstream op een rondje verschil. Wij zakten in de vijfde stint naar de vierde plaats, de plaats waar we ook op eindigden. Veel meer dan we van te voren verwacht hadden.
En hoe mooi de baan er ook uitziet en hoe leuk de auto's ook zijn het rijden op ninco is geen makkie, echt niet. Je moet constant 120% geconcentreerd zijn. Je ziet dan ook veel rode ogen en vermoeide gezichten na de race. En hoe lastig en hobbelig het ook is, ninco trekt mij op de een of andere manier heel erg maar ook weer niet. Zo zal ieder wel zijn ding hebben.
Dan rest mij Guus, Jacqueline, Leo Hans en Jan nog van harte te bedanken. Het was een superweekend. Sommige dingen gingen niet zoals geplanned maar het is een groot evenement dat ook nog eens vrijwillig is opgezet, en de dingen die foutgingen waren ook nog eens dingen waar je eigenlijk vanuit mag gaan dat gewoon werkt. Nogmaals het was super en hartstikke bedankt iedereen die hiervoor gezorgd heeft.

Meer foto's hier.

zaterdag 11 september 2010

Winst slot it

Zoas ik al zei is woensdag het 2de deel van race 1 verreden. Na vrijdag waren de ogen gericht op Frank die een goede kans maakte om mij te kloppen, maar na 6x3:30 gereden te hebben kwam hij toch nog 3 ronden te kort. Hij is hiermee wel 2de geworden boven Ron en Danny. De 1e slot it race staat dus officieel op mijn naam.
Gisteren is de 1e open klasse verreden. Er waren 16 man op komen dagen om mee te rijden, en dat zorgde voor 3 goed gevulde heats. Zoals de naam zegt is het een openklasse, je ziet dus van alles, vooral gt en lmp's, hoewel de stap naar een lmp vaak toch groter is.
Ook in dit eerste deel van de open klasse overheerst de nieuwe spons band. Met 150 ronden gereden te hebben, staat het baan record van de open klasse (nog) op mijn naam. Met slechts 1 seconden verschil heb ik gisteren deel 1 op mijn naam geschreven. Het was Ron die als 2de eindigde, het had erger voor hem af kunnen lopen, hij miste een schroefje tijdens de race en moest deze terug zetten, dit koste hem 3 ronden. Had hij dit niet gedaan dan had hem 5 ronden gekost. En geloof me zo voelt winnen niet als winnen.

zaterdag 4 september 2010

Slot it deel 1

Zoals ik al had laten weten is gisteren onze eertse wedstrijd verreden, alleen omdat wij elke klasse over twee avonden verdelen is de uitslag een voorlopige uitslag. Op vrijdag wordt altijd het 1e deel gereden en op woensdag is het tweede deel voor de mensen die op vrijdag niet aanwezig waren.

Voor het 1e deel van de slot it groep c klasse waren er 11 man op komen dagen. Niet heel veel, maar zeker genoeg voor 2 gevulde heats. 2 man reden er mee voor spek en bonen, zij rijden woensdag voor het "echie". Het was de eerste race waar met spons gereden kon worden, en dat ging zeker niet slecht voor sommiggen.
Ik zelf ben gefinished voor Danny en Ron, zij hadden beiden 141 ronden, wat al belachelijk veel ronden zijn als je kijkt naar het baanrecord van vorig jaar: 138 ronden door Frank ter Linden met fly classic waar nog met magneet gereden werd. Ik zelf mocht mijn race afsluiten met 146 rondjes en dus meteen een dik baanrecord. Maar, Frank moet nog voor het "echie" rijden dus dat zal wel spannend worden.
  1. 146 03:37,151 Tim Young (Spons)
  2. 141 03:31,594 Ron Gerrits (Spons)
  3. 141 03:34,687 Danny op den Camp (Spons)
  4. 136 03:35,445 Bob Young (PU)
  5. 134 03:37,750 Lars Clout (PU)
  6. 133 03:34,336 Stan de Wolf (Spons)
  7. 131 03:30,835 Alex Leistra (Spons)
  8. 130 03:35,305 Brian Leistra (Spons)
  9. 129 03:30,577 Speedy Dinnissen (Spons)