maandag 22 februari 2010

De endurance mosler

Met nog maar 4 dagen te gaan voor het vertrek naar Amsterdam is de mosler nu helemaal klaar. Ik heb het reglement nog een paar keer doorgelezen voor de zekerheid maar zover ik zelf heb kunnen "chekken" is hij helemaal legaal. Alleen de top zou nog eens te hoog kunnen zijn, maar ik denk dat hij ondanks de iets grotere diameter van de achterbanden slechts 1 km/h harder zal lopen op het bankje.
De breedte van het achteras is precies 64mm zoals het mag en de wielen blijven binnen de kap. Het gewicht is goed misschien wel te veel, hij weegt 90.9 gram waar 85 gram het minimum gewicht is. Eerst was hij precies 86 gram maar er moest een lichtsetje in omdat er ook in het donker wordt gereden, dus dat is voor de gewichts verdeling weer net iets minder. Maar gelukkig heeft iedereen hetzelfde probleem. Btw, thanx bob!
De gele mosler die bij de test in Eindhoven was gebruikt is qua onderstel het zelfde gebleven maar er is gekozen voor de blauwe kap, die was van zichzelf net wat lichter en aangezien er toch nog een lichtset in moest hebben we voor deze gekozen, naar mijn mening is hij ook een stuk mooier, zelfs van de achterkant.
Nu is het wachten op de training om te kijken of de auto een beetje mee zal komen, persoonlijk denk ik dat het in ieder geval niet aan de auto zal liggen. Ik zal zo snel mogelijk een bericht plaatsen met de uitslag, en een paar dagen later als ik de tijd heb een verslag. Misschien wel in twee delen, wie weet. We hebben er zin in!

vrijdag 19 februari 2010

EC32 test Eindhoven.

Gisteren zijn Mario en ik even naar SRC Eindhoven geweest om onze EC32 auto te testen. Bij SRC Eindhoven is het namelijk nog heel even mogelijk om met rubber te rijden, bij ons is dit niet het geval. En aangezien je bij de EC32 van de mrcn je bandjes mag smeren, wouden we toch heel even kijken hoe dat ging.
Ik had van Ron Gerrits, die ook mee gaat naar de 9 uurs race in Amsterdam, een gripmiddel gekregen. Op zich ging de mosler met de bandjes gesmeerd met het spul van Ron niet mis, alleen de grip was best snel weg. Toen toch maar het wonderspul, tc-1 van rc merk corally erop gedaan, niet veel, en de bandjes even laten drogen.
Na het smeren ging de mosler weer de baan op en ja hoor de grip bleef nu veel langer constant. De mosler is dus geslaagd. Nu nog maar even hopen dat Tom van slotshop in Amsterdam het spul in zijn winkel heeft staan zodat ik er zelf ook mee kan expirimenteren. Maar voor de wedstrijd banden hoeven we ons niet druk te maken want Rob van Altena heeft als het goed is bandjes voor ons klaargemaakt.
Ons team, EuroSlotRacingTeam, bestaat uit 4 man, Marc Dinnissen ook wel Speedy van speedy-hobby, een meneer die goed weet wat die met een auto moet doen en hij is tevens dol op regelaars. Dan hebben we een goede vriend van Speedy die net als hem ook een tijd actief is geweest in de rc-wereld en dan praat ik niet over, voor de fun rijden. Ron is een hele rustige en vooral constante rijder. Dan hebben we Mario Glas, deze meneer rijd pas een maand of 3 en heeft al heel wat banen gehad, zijn beste uit prestatie was in Drachten waar hij met de classic cup heel goed gereden heeft. Dan uiteindelijk ik zelf, ik doe het nu een jaar of twee en ben in mijn eerste jaar fia gt 3de geworden in de gt1 klasse en heb ook al heel wat slotrace kilometers er op zitten.
De race vindt plaats bij slotshop in Zwanenburg. Wij zullen zaterdag morgen vertrekken richting Nijmegen om Ron op te halen en vanuit daar richting Zwanenburg. Daar zullen we de hele middag gaan trainen en een gedeelte van de avond. Dan blijven we bij Tom slapen, boven het clubgebouw dus. En zullen we zondag morgen vroeg opstaan om de auto nog een paar rondjes te maken en dan van start te gaan. Het is onze eerste endurance race van de mrcn en het niveau zal erg hoog zijn en we gaan dan ook meer om de ervaring dan voor de win, gewoonweg omdat die niet haalbaar is. Natuurlijk zullen we er alles aan doen om zo hoog mogelijk te eindigen en we hebben er stuk voor stuk heel veel zin in!

maandag 15 februari 2010

Fia gt.

De volgende fia gt 32 van 2010 zal op 20 maart plaatsvinden in Kampen bij club speedtrack. Vorig jaar ben ik hier ook al geweest en heb daar mijn slechtse resultaat behaald. Zowel in het 1e als het 2de dagdeel was ik 11de van de 19 deelnemers in de gt1. Dit kwam mede door een verkeerde tandwiel keuze maar nog meer door een slechte wegligging. Dit jaar gaan we dus voor een beter resultaat. Hopenlijk komen er ook minder rijders dan vorig jaar. Vorig jaar waren er 29 deelnemers, dat zijn dus 8 heats per dagdeel en 16 in totaal. Hier de tussenstand na 1 wedstrijd:
Momenteel sta ik dus 4de, in Kampen zal ik zeker niet mijn beste resultaat behalen maar ik zal er wel het meeste uithalen. Hans, Kevin en Simon zijn van Kampen dus die zullen wel boven mij eindigen met nog een paar andere thuisrijders en dan zal het spannend worden wie de eerste niet-thuisrijder wordt. Als ik me niet vergis zou Sander zeker niet naar Kampen komen en Johny, Jean-Pierre en Frank wisten het nog niet. Ben jij er wel bij in Kampen?

woensdag 10 februari 2010

Ferrari F40

Afgelopen zaterdag, tijdens de fia gt, heb ik mijn eerste slot it angle winder motormount gekocht. Ter plekken had ik hem meteen in mijn slot it porsche gedaan maar omdat het een off set is en grote velgen in de kap aanlopen is dat dus een "epic fail". Zondag heb ik de porsche weer terug gebouwd naar origineel, en is de angle winder met flat 6r in de ferrari F40 gegaan.
Gelukkig had ik ook nog een suspension kit hier liggen die eigenlijk voor de fia gt 32 bedoeld was maar de suspension kit is gemaakt voor angle en side winder, niet voor inliners. Beetje geluk dus, of het veel uitmaakt weet ik niet maar daar zullen we vanavond wel achterkomen.
Ik heb nog totaal geen ervaring met dit soort vering en ben daarom wel benieuwd naar wat het oplevert. Verder zitten er voor alu porsche velgen op, met nul grip banden. Dan een stukje lood onder het vooras een breed stuk lood tussen de motormount en de vooras in en dan nog twee kleine stukjes meteen achter de voorwielen. En ik heb ook maar wat lood in de kap gedaan want anders is die me iets te licht en gaat die "hoppen".
Als ik een auto op de balansplaat heb staan probeer ik er altijd voor te zorgen dat als ik op de linker voor kant duw dat het rechter achterwiel dan niet optilt en ook andersom. Natuurlijk moeten de voorwielen de baan/het plaatje altijd raken anders gaat hij bijna zeker al kiepen. Als ik de F40 op het plaatje heb staan zou hij helemaal in balans moeten zijn en dus vanuit dat punt al een goede wegligging moeten hebben.
Soms maak ik wel eens mee dat als je op het chassis duwt, wanneer de kap er dus niet op zit, het achterwiel niet optilt maar zodra je de kap erop zet hij dit wel gaat doen. Tip: zet dan de kap wat losser, maar zorg er wel voor dat de schroefjes niet zo los zitten dat ze eruit vallen. Vanavond maar eens kijken hoe hij het doet op de club.

dinsdag 9 februari 2010

Foto tijd

Ik vond het wel weer eens tijd voor een post met een paar foto's en geen woorden:




zaterdag 6 februari 2010

Fia gt Diepenbeek.

Vanmorgen stopte Mario om 7 uur voor de deur, fijne tijd dacht ik zo. In ieder geval niet te vroeg, en nog geen uur later stonden we al in Diepenbeek. Eenmaal binnen mochten we met z'n drieën de nieuwe ruimte aanschouwen. Hier mag menig club jaloers op zijn!
Nog geen kwartier binnen en wij zijn onze rondjes al aan het maken op de baan, tegen wat ik normaal doe in begon ik eens op een van de moeilijkere banen. Dat viel me nog best mee gezien de korte bochten van ninco, dan maar eens naar de andere buiten baan. Die viel wat meer tegen, maargoed iedereen krijgt elke baan. Na een uur zonder telling konden we eindelijk onze ronde tijden zien. Die zaten nog niet helemaal goed, toch maar even iets aan het lood veranderen.
En ja hoor daar zakte de ronde tijd oner de 10 sec, een beetje de grens op de baan, als je eronder rijd ben je goed op weg. Tijdens de training reed ik op de snellere banen rond de 9.8 soms een 9.7. Meteen de auto inleveren en nog even met een andere auto de baan beter leren kennen. Daar mochten we na twee heats gewacht te hebben rijden. In mijn eerste rondje al meteen eruit, dat begint goed. Gelukkig kon ik de achterstand weer inhalen en stond ik na de eerste stint 2de. Dit duurde echter niet lang want mijn concentratie was van korte duur. Uiteindelijk vierde in het eerste dagdeel.
Tijdens de pauze werden er hamburgers aangeboden door het otoclubje, helemaal for free. Na de pauze ging het tweede dagdeel van start integendeel tot het eerste dagdeel waar we 6x4 minuten reden gingen we nu 6x5 minuten rijden. Voor de eerste keer mocht ik in de finale starten op een vreemde baan, dat is wel nog een beetje wennen moet ik zeggen. De eerste stint ging stukken beter dan mijn vorige eerste stint, weer eindigde ik als tweede. Dit wist ik nu wel wat langer vol te houden want na 15 minuten gereden te hebben stond ik nog steeds tweede. Gevolgd door Frank en Jean-Pierre. Toen begon ik weer een beetje te sukkelen en viel ik terug naar de 3de plek, maar het zag er slecht voor me uit want ik kreeg baan 5 en 6 nog. En ja hoor weer een plaats naar onder en uiteindelijk weer 4de.
Dat betekend dus 2 maal vierde en daar ben ik opzich wel tevreden mee. Het aantal deel nemers had niet veel meer moeten zijn want 3 heats wachten vind ik net te veel. Dus als je elke wedstrijd rond de 15 tot 18 deelnemers zou zitten is het fijn om naar zo'n dag te gaan, je kan dan aardig veel rijden een heat sleutelen/rusten en natuurlijk 1 maal inzetten. Al bij al een hele leuke fia wedstrijd gehad en een leuk resultaat dacht ik zo.